Eindelijk: het echte Zuid Amerika - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Patrick/Tim Mesker/Hagt - WaarBenJij.nu Eindelijk: het echte Zuid Amerika - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Patrick/Tim Mesker/Hagt - WaarBenJij.nu

Eindelijk: het echte Zuid Amerika

Door: Tim en Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick/Tim

28 Maart 2016 | Peru, Cuzco

Ola! Hier zijn we weer! In ons vorige blog schreven we dat de omgeving aan het Midden Oosten deed denken. Een aantal dagen later is dat allesbehalve het geval, we zijn namelijk in Cusco aangekomen. Deze oude-Incahoofstad ligt in het midden van de Andes, op 3300 meter. Cusco is een prachtige oude stad, met een prachtig plein en mooie kronkelende straatjes. (Met hele verradelijke keien, dus je moet goed uitkijken waar je je voeten zet)
De inwoners zijn trots op hun roots, zo vertellen ze meerdere keren dat je in de oude hoofdstad van de Inca´s bent aanbeland. De eerste dagen hebben we gebruikt om te aclimatiseren. Dat was wel nodig. We hadden niet alleen een viertien uur durende busrit achter de rug, maar de stad ligt ook nog eens op grote hoogte, wat er voor zorgt dat de hoeveelheid zuurstof in de lucht stukken lager is dan in de lager gelegen delen van Peru.
Een stukje lopen in de stad voelde aan alsof je een enorm zware wandeltocht achter de rug had.
Trouwens, we moeten ook even aan de temperatuur wennen, want in Naca was het 14 graden warmer dan in Cusco.

Inmiddels hebben we gezelschap gekregen van Tanja uit het naburige Heicop. Zij is door Ecuador en Peru aan het reizen en trekt de komende weken met ons op.

We hebben trouwens geluk, want het is namelijk de Heilige Week.
In Cusco wordt die groots gevierd met vele mooie processies. Op Goede Vrijdag hebben we er een bekeken, wat erg indrukwekkend was. In Cusco zijn trouwens erg veel mooie kerken te vinden, de één nog mooier dan de ander.

Cusco is anders. De mensen zijn anders, veel ´indiaanser´dan op de andere plekken waar we geweest zijn. Het straatbeeld is een kleurrijke mix van westerse toeristen, modern geklede Peruvianen en mensen die vol trots hun eigen klederdracht dragen. Er lopen vooral veel vrouwen in een kleurrijke rok met bijpassend hoedje rond.

Het landschap is behoorlijk groen,er bloeien bijvoorbeeld veel prachtige bloemen en ook de bomen staan nog helemaal in het blad. Sneeuw hebben we nog niet gezien, dat komt nog wel.

Cusco mag dan toeristisch zijn, het wil niet zeggen dat ze ook bijzondere dingen kunt eten of kunt doen. De stad kent veel goede restaurants waar traditioneel Peruaans gekookt wordt. En als je er bent wil je natuurlijk ook iets bijzonders proeven. En dat hebben we natuurlijk ook gedaan. Tim heeft een ongelofelijk lekkere Alpacasteak gegeten en Patrick en Tanja hebben cavia aan het spit gegeten. Deze twee beestjes staan in Nederland bekend als schattig, in Peru zijn ze een heuze lekkernij. Ook hebben we onze heupen nog laten rondzwieren, middels een heuse salsales. Vooral Tim was erg leergierig, ook al kwam dit misschien wel door de leuke lerares. Patrick haakte misschien daardoor wel wat eerder af.

Vandaag hebben we vanuit een sightseeing bus een aantal Inca-tempels bekeken (waaronder één onder de fameuze naam Sexyhuaman) en de Cristo blanco (Christusbeeld boven op berg). In de komende dagen gaan we trouwens nog meer bijzondere dingen beleven. We vertrekken morgenochtend vroeg voor een trektocht naar Machu Picchu. We zullen met z´n drieen eerst drie dagen lopen en de vierde dag Machu Picchu bezoeken. Onderweg zullen we de meest geweldige vergezichten gaan zien. Er wordt veel voor ons geregeld, zo slapen we in een tentenkamp en er word ook voor ons gekookt. Maar we zullen toch echt zelf moeten lopen en dat gaat flink zwaar worden, zeker als je wat pijntjes hebt, zoals Tim. Gelukkig horen we van veel mensen dat het fantastisch is om mee te maken, dus we hebben er erg veel zin in.

De komende dagen zullen we onbereikbaar zijn en de reacties niet kunnen lezen, maar we weten zeker dat we veel te vertellen hebben op ons volgende blog! Hasta pronto!

• 28 Maart 2016 - 08:30

Kees:

Hoi Tim en Patrick,
    Pasen zal nooit meer hetzelfde zijn. Waarschijnlijk zullen jullie dat vanaf nu altijd blijven linken aan jullie belevenissen in Cuzco.
    Zo'n cavia ziet er dan ook wel weer heel cavia uit. Die Peruanen doen er natuurlijk niets aan om dat een beetje te maskeren. Heel veel plezieren en succes de komende dagen tijdens jullie tocht naar Machu Picchu. De wandelingen zullen vast pittig zijn, maar het zicht op de bergen rondom en de verborgen stad aan het eind van de tocht lijken me overweldigend.
    Groeten van Kees

• 28 Maart 2016 - 10:32

ELLY BOS:

Hoi jongens,ook al zal het vermoeiend zijn ,dit maak je maar eens in je leven mee.
    Ik kan alleen maar dromen van de Andes en jullie lopen daar gewoon.
    Geweldig dat deze reis waar jullie van droomde werkelijkheid is geworden.
    Ik geniet van de verhalen,prachtig!
    Lieve groet Elly.

• 28 Maart 2016 - 11:49

Ria:

Hallo mannen, wat een boeiende reis maken jullie! Goede verslaglegging ook !! Fantastisch om zo met jullie mee te kunnen reizen ! Vroeger op school veel kunstgeschiedenislessen gehad van een enthousiaste leraar en de inkacultuur met haar kunstschatten maakte daar uiteraard deel van uit. Sprak enorm tot mijn fantasie en jullie lopen daar nu gewoon rond om het met eigen ogen te zien! Goede wandeling gewenst en de verhalen lees en hoor ik later wel weer! Hartelijke groet uit koud en herfstig Nieuwegein

• 28 Maart 2016 - 12:39

Adrie Koomen:

Hallo jongens, wat maken jullie veel mee, , ik geniet van jullie reisverslagen en reis in gedachten met jullie meee, veel plezier en sterkte met de trektocht.

• 28 Maart 2016 - 15:29

Narhea :

Klinkt goed mannen! Ik werk samen met iemand die net terug is van o.a. Machu Picchu en zij is zeer zeer zeer onder de indruk. Benieuwd naar jullie bevinden. Goede toch gewenst. xx Narhea

• 29 Maart 2016 - 11:02

Tiemen Goossens:

Ha die Tim en Patrick,

Leuk om jullie belevenissen te volgen. Ben zelf nooit in Zuid Amerika geweest. Maar wat ik zo oppak uit het verslag bevestigt de indruk van een kleurrijk geheel. Ik blijf jullie graag volgen. Klopt het dat Patrick tot nu toe de verslagen schrijft? goed gedaan! Maar krijgen we ook nog wat van Tim te lezen? Gezellig trouwens met een meisje erbij.
    Groet van Tiemen

• 31 Maart 2016 - 09:48

Gerda:

Ziet er geweldig uit, het echte Zuid-Amerika...pracjtig.We hebben het verhaal van de cavia nog maar even niet aan Fien verteld want denk dat die er lichtelijk wat moeite mee zou hebben Patrick ;-)
    Leuk om te lezen weer!

• 31 Maart 2016 - 14:30

Tante Riek:

Hallo jongens
    Wat een fantastische reis maken jullie. Vandaag is Mieke bij mij en die heeft me lekker geholpen om de foto's te bekijken. De verslagen had ik al gelezen. Ik verwacht nog een heleboel avonturen van jullie te lezen. Groetjes van de oud-tante van Tim